Me mõtleme nägemisest sageli kui millestki iseenesest mõistetavast – silmad näevad ja aju töötleb infot. Kuid nägemine ei ole ainult silmade tervise küsimus. Väga suur osa meie nägemisvõimest sõltub sellest, kui selgelt ja täpselt meie aju kahe silma pildid üheks sulatab. Seda nimetatakse binokulaarseks nägemiseks ning see on aluseks sügavustajule, ruumilisele orienteerumisele, lugemisele, ohutunnetusele ja igapäevastele tegevustele nagu sportimine, liikluses osalemine, käsitöö jms.
Mis on binokulaarne nägemine?
Binokulaarne nägemine tähendab, et aju koordineerib mõlema silma lihasgruppide täpset liikumist, mis aitab hoida nähtavat kujutist silmapõhjas selgena, sama suuruse ja värviga. Aju ühendab need kaks pilti üheks terviklikuks nägemiskogemuseks. Just selle koostöö tulemusena tajume sügavust ja kaugusi ning suudame liikuda ja tegutseda täpselt ja turvaliselt.
Kui silmade koostöö on häiritud, võib aju näha pilti topelt (kahelinägemine), eelistada ühe silma infot (supressioon) või tekkida raskusi sügavustajuga. See mõjutab oluliselt meie igapäevast toimetulekut, kuid jääb sageli märkamatuks.
Binokulaarse nägemise neurofüsioloogilisi mehhanisme on põhjalikult uuritud – näiteks on kirjeldatud, kuidas aju ühendab mõlema silma sisendi üheks tajutavaks pildiks, mis loob aluse ruumitaju täpsusele.
Miks võib binokulaarne nägemine olla häiritud?
Binokulaarsete raskuste põhjuseid on mitmeid:
- lapsepõlves esinev kõõrdsilmsus või laisk silm,
- silmade koostöö häired, kus silmad ei suuda fokusseerida või liikuda sünkroonis,
- suur digikoormus ja pidev ekraanitöö, mis koormab silmalihaseid,
- traumad või neuroloogilised seisundid.
Uuringud näitavad, et sellised häired võivad oluliselt mõjutada lapse arengut ja õpitulemusi. Näiteks on rõhutatud, et varajane kõõrdsilmsus või amblüoopia võivad pärssida normaalse binokulaarse nägemise arengut ning olla seotud lugemis- ja õpiraskustega.
Miks on binokulaarne nägemine oluline igapäevaelus ja õppimises?
Binokulaarne nägemine ei ole ainult sportlaste või autojuhtide mure. See on oluline praktiliselt igas eluvaldkonnas:
- Lugemine ja õppimine: silmade koostööprobleemid võivad põhjustada lugemisraskusi, väsimust või peavalu.
- Sport ja liikumine: sügavustaju ja reaktsioonikiirus sõltuvad silmade koostööst.
- Igapäevane turvalisus: trepist käimine, auto juhtimine, tööriistade kasutamine – kõik vajavad täpset ruumilist taju.
Eriti õppimise kontekstis on seoseid uuritud laialdaselt ning tõestatud, et binokulaarse nägemise häired võivad vähendada akadeemilist sooritust, samas kui varajane sekkumine parandab laste õpivõimet ja enesekindlust.
Nägemise treenimise teaduspõhisus
Nägemist saab treenida tänu aju ja närvisüsteemi paindlikkusele ehk neuroplastilisusele. Kui silmad ei tööta hästi koos, saab aju õppida uut koostööd looma, kui talle pakkuda järjepidevaid ja õigesti suunatud stiimuleid. See ongi nägemisteraapia põhialus.
Nägemisteraapia tõhusust on korduvalt kinnitanud teadusuuringud, eriti kõõrdsilmsuse, laisa silma ja silmade koostööprobleemide ravis. Näiteks viidi läbi randomiseeritud kliiniline uuring, mis tõestas, et konvergentsi puudulikkust saab edukalt ravida struktureeritud teraapia abil.
Kuidas saab nägemist treenida?
Traditsioonilised meetodid hõlmavad spetsiaalseid harjutusi, mida tehakse nägemisterapeudi juhendamisel. Harjutused võivad hõlmata silmade liigutuste, fokusseerimise ja koordinatsiooni treenimist. Silmatark on läinud nägemistreeningutega veelgi täpsemaks ning loob testide sooritamise ajal kehaasendite muutusi, et stimuleerida tasakaalukeskust läbi nägemise – nii nagu meie keha päriselt igapäevaselt liigub.
Tänapäeval on tekkinud ka uusi võimalusi binokulaarse nägemise treenimiseks, näiteks virtuaalreaalsusel (VR) põhinevaid lahendusi, mis pakuvad ajule ja silmadele stimuleerivaid ülesandeid turvalises ja motiveerivas keskkonnas. Uuringud on näidanud, et VR-tehnoloogia abil tehtav dikoptiline treening võib parandada amblüoopia ravi tulemusi ka täiskasvanutel.
Uus võimalus Eestis: Silmatark ja Imvi Labs
Silmatark on Eestis ainus, kes pakub koostöös Imvi Labs’iga võimalust treenida binokulaarset nägemist VR-prillide abil – ka iseseisvalt kodus. See annab lisavõimaluse inimestele, kes soovivad oma nägemist järjepidevalt ja tõhusalt toetada, kuid ei saa regulaarselt teraapiaseanssidel käia.
Imvi Labs’i VR-prillid ja treeningprogramm on välja töötatud koostöös Karolinska Instituudi teadlastega Rootsis. Metoodika tugineb teaduslikele uuringutele, mis kinnitavad, et aju ja silmade koostööd saab treenida igas vanuses.
VR-treening ei asenda nägemisterapeudi juhendamist, kuid täiendab traditsioonilisi meetodeid, muutes teraapia kättesaadavamaks ja tulemused püsivamaks. Lahendus sobib erinevatele sihtgruppidele: lastele, täiskasvanutele ning sportlastele, kes soovivad oma nägemisvõimet veelgi arendada.
Miks tasub binokulaarset nägemist treenida?
Binokulaarne nägemine on palju enamat kui lihtsalt “kahe silmaga nägemine”. See on alus meie sügavustajule, keskendumisvõimele ja turvalisele toimetulekule igapäevaelus. Häiritud binokulaarne nägemine võib põhjustada lugemisraskusi, nägemisvaevusi, peavalu, kuiva silma sündroomile sarnaseid sümptomeid ning mõjutada isegi sportlikku sooritust ja autojuhtimisega hakkamasaamist.
Hea uudis on see, et tänu nägemisteraapiale ja uutele VR-lahendustele on võimalik silmade koostööd parandada ja aju uuesti treenida – see on investeering paremasse õppimis- ja keskendumisvõimesse ning elukvaliteeti. Silmatark aitab seda teekonda alustada Eestis kõige kaasaegsemate teaduspõhiste lahendustega. Tule meile külla ja uuri võimaluste kohta!
_____
Viidatud allikad
Howard, I. P., & Rogers, B. J. (2012). Perceiving in Depth, Volume 1: Basic Mechanisms. Oxford University Press. https://academic.oup.com/book/34860
Birch, E. E., & Kelly, K. R. (2017). Pediatric ophthalmology and childhood reading difficulties: Amblyopia and slow reading. Journal of AAPOS, 21(6), 442–444. https://doi.org/10.1016/j.jaapos.2017.06.013
Scheiman, M., Mitchell, G. L., Cotter, S., et al. (2005). A randomized clinical trial of treatments for convergence insufficiency in children. Archives of Ophthalmology, 123(1), 14–24. https://doi.org/10.1001/archopht.123.1.14
Žiak, P., Holm, A., Halička, J., Mojžiš, P., Piñero, D. P., & Barbero, S. (2017). Amblyopia treatment of adults with dichoptic training using the virtual reality Oculus Rift head mounted display: preliminary results. BMC Ophthalmology, 17, 105. https://doi.org/10.1186/s12886-017-0501-8